Amandelmelk opschuimen? - veganistische melkalternatieven voor koffie

amandelmelk opschuimen

Of het nu gaat om een latte macchiato, cappuccino of espresso macchiato, hij wordt pas echt rond met een topping van romig melkschuim. Vooral voor veganisten of mensen met een lactose-intolerantie is klassieke koemelk in koffie uit den boze, en daarom stellen we je in deze post enkele plantaardige melkalternatieven voor.

Wat maakt goede melkschuim?

Voor een succesvol melkschuim zijn 4 criteria van cruciaal belang:

  • Versheid
  • Temperatuur
  • Eiwitgehalte
  • Vetgehalte

Hoe hoger het vetgehalte, hoe gemakkelijker het is om de melk op te schuimen. Een hoog eiwitgehalte daarentegen zorgt ervoor dat het melkschuim langer houdbaar blijft. Aangezien het vet- en eiwitgehalte van plantaardige melk echter vrij laag is, staan barista's hier voor een bijzondere uitdaging.

De hipster: schuimende amandelmelk

Amandelmelk wordt gemaakt van amandelen en water en is volledig lactose- en glutenvrij. Het bijzondere aan dit melkalternatief is zeker de lichte amandeltoets die tijdens het fabricageproces ontstaat. Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Kun je amandelmelk opschuimen? Ja! Schuim op basis van amandelmelk wordt vooral gekenmerkt door zijn romigheid en bijzondere smaak. In combinatie met cappuccino of latte macchiato is het een echte traktatie. Amandelmelk kan het best gekoeld worden opgeschuimd, maar kamertemperatuur is ook prima. Het mag in ieder geval niet heet zijn.

De klassieker: sojamelk voor bij de koffie

Sojamelk is zeker het klassieke melkalternatief. Sojamelk wordt gemaakt van geperste sojabonen en water. De consistentie en de licht gelige kleur doen denken aan koemelk, maar de smaak is meer nootachtig. Sojamelk is ook zeer geschikt om op te schuimen en kan ook worden gebruikt om prachtige latte art te maken. Tussen haakjes, de variant met 2% eiwit is het meest geschikt. In tegenstelling tot amandelmelk moet sojamelk echter worden verwarmd alvorens op te schuimen.

De exoten: Kokosnoot, cashew en spelt melk.

Last but not least willen we je graag laten kennismaken met enkele minder gebruikelijke veganistische melkalternatieven. Kokosmelk bestaat uit gepureerde en vervolgens geperste vruchtenpulp. Hoewel kokosmelk een hoog vetgehalte heeft en uiterst gezond is, is het toch moeilijk op te schuimen. Cashewmelk heeft hetzelfde probleem. Het vetgehalte is ook zeer hoog en de smaak zeer overheersend. Het schuim met fijne poriën is minder geschikt voor een cappuccino of latte macchiato. De beste plantaardige melk om te schuimen is eigenlijk speltmelk. Het heeft een zeer zoete smaak met een subtiele hint van graan en is heerlijk romig en fijn om op te schuimen.

Gerelateerd: melk opschuimen zonder opschuimer en met een staafmixer.