Zes redenen waarom koffie je moe kan maken

koffie maakt me moet

We kennen koffie vooral als onze wekdrank. We drinken één, twee of zelfs drie kopjes en we zijn klaar om de dag tegemoet te treden. En hoewel koffie veel verschillende ingrediënten heeft,...

We kennen koffie vooral als onze wekservice. We nemen één, twee of zelfs drie kopjes, en we zijn klaar om onze dag te beginnen. En hoewel koffie veel verschillende ingrediënten heeft, is het de cafeïne die de de meeste aandacht krijgt.

Inname van cafeïne stimuleert je centrale zenuwstelsel, waardoor je wakker wordt en je je energieker voelt. Maar hoe zit het als koffie je niet wakker lijkt te maken en je in plaats daarvan slaperig achterlaat? Heeft de cafeïne je in de steek gelaten?

Koffie kan je lichaam op verschillende manieren beïnvloeden, en hoe het je beïnvloedt is voor iedereen verschillend. We hebben zes redenen op een rijtje gezet waarom koffie je slaperig kan maken.

Koffie blokkeert de effecten van Adenosine

Wanneer u koffie drinkt, absorbeert uw maag en dunne darm de cafeïne de cafeïne op en verdeelt het via de bloedbaan naar verschillende delen van je lichaam, waaronder je hersenen. Nadat de cafeïne je hersenen heeft bereikt, blijft het plakken aan je adenosine-receptoren.

Adenosine helpt je om je slaperig te voelen en regelt je slaap-waak cyclus. Wanneer cafeïne zich bindt aan je adenosine-receptoren, verwerken je hersenen de adenosine niet, maar dat betekent niet dat ze stoppen met het produceren ervan. Dus als de cafeïne uitgewerkt is, bouwt zich adenosine op die zich aan de receptoren van je hersenen bindt, waardoor je je moe voelt.

Koffie is een diureticum

Eenvoudig gezegd kan het drinken van een kopje koffie ervoor zorgen dat je vaker naar het toilet moet.
Als u een matige hoeveelheid koffie drinkt (twee tot drie kopjes), merkt u daar misschien niets van, maar als u vier of meer kopjes koffie drinkt, kan het zijn dat u naar het toilet moet rennen.

Als u meer vocht verliest dan u drinkt, kunt u zich moe voelen omdat uitdroging effect heeft. Andere symptomen van uitdroging zijn dorst, droge mond, duizeligheid, droge huid en een gebrek aan zweet.

Het kan echter zijn dat koffie je niet zozeer uitdroogt. Zoals Harvard Medical uitlegt, dat cafeïnehoudende dranken weliswaar kunnen leiden tot meer toiletbezoek, maar dat het water in de drank nog steeds bijdraagt aan je totale vochtinname.

Om uitdroging tegen te gaan, moet je veel water drinken en voedsel eten dat water bevat, zoals fruit en groenten. Als u sport, ziek bent of warm, vochtig of koud weer hebt, moet u misschien meer water drinken dan normaal. Als je uitdrogingsverschijnselen hebt zoals flauwvallen, een versnelde hartslag, snelle ademhaling, verwardheid of shock, zoek dan onmiddellijk medische hulp.

Het is de zoetstof, niet de koffie

Als je koffie drinkt die gezoet is met slagroom, honing, siroop of gewone suiker, kun je je moe voelen als je een suikercrash krijgt.

Als je lichaam meer suiker binnenkrijgt dan het gewend is, wordt er insuline aangemaakt om dit te compenseren. Echter, de insuline zorgt er ook voor dat je bloedglucose en je bloedglucose, ook bekend als je bloedsuiker, is de belangrijkste bron van energie in je lichaam.

Dus als je bloedglucosespiegel daalt, voel je een gebrek aan energie dat je kan vermoeien. Je kunt je ook hongerig, geïrriteerd, angstig, zweterig, duizelig of gespannen voelen als de suiker crash toeslaat.

Het is ook mogelijk dat het niet alleen de suiker in je koffie is. Als je een zoet tussendoortje neemt, zoals een koekje, of 's ochtends koffie drinkt met een glas sinaasappelsap (dat evenveel suiker kan bevatten als vijf of zes sinaasappels), kun je een suikeroes voelen en vervolgens een terugval. Het is bijzonder gemakkelijk om suikerhoudende dranken te nuttigen, omdat ze je niet vullen zoals voedsel dat doet.

Als je een suikeraanval krijgt, probeer dan wat eiwitten te nemen om je bloedsuikerspiegel in balans te brengen.

Cafeïne beïnvloedt stress

Stress kan je 's nachts wakker houden, zoals iedereen met stress-geïnduceerde slapeloosheid weet. Maar stress kan je ook moe of vermoeid gedurende de dag. Als u zich gestrest voelt, wilt u misschien slapen om de ervaring te verwerken, want u consolideert emotionele herinneringen tijdens de slaap.

We voelen ons gestrest als reactie op het stresshormoon cortisol, dat ons lichaam het signaal geeft om alert te blijven als reactie op een waargenomen stressor. Een ander bestanddeel van de stressreactie van ons lichaam is epinefrine, beter bekend als adrenaline. Als epinefrine zich door het lichaam verplaatst, versnelt het hart en ademen we sneller om onze alertheid te verhogen.

Uit een onderzoek uit 2017 bleek dat de inname van cafeïne het niveau van epinefrine en cortisol verdubbelde, ongeacht of de proefpersoon regelmatig cafeïne consumeerde of niet. Dit betekent dat je je gestrest kunt voelen na het drinken van koffie, zelfs als het dezelfde hoeveelheid is die je elke dag drinkt. En je lichaam kan die stress omzetten in slaperigheid, zodra de eerste stressreactie voorbij is.

Gerelateerd: Hoeveel coffeïne in jouw kopje koffie?

Afkickverschijnselen van cafeïne

Als u regelmatig koffie drinkt en dan abrupt stopt, zult u waarschijnlijk de effecten van het afkicken van cafeïne voelen. Slaperigheid is een van de symptomen van cafeïneontwenning, samen met hoofdpijn, misselijkheid, prikkelbaarheid en een onvermogen om je te concentreren. U kunt de ontwenningsverschijnselen binnen 12 tot 24 uur na de laatste inname van cafeïne voelen beginnen. Afhankelijk van de hoeveelheid cafeïne die je regelmatig binnenkrijgt, kunnen de symptomen enkele dagen tot enkele weken aanhouden.

Als u wilt stoppen met koffie drinken en de ontwenningsverschijnselen van cafeïne wilt voorkomen, probeer dan een geleidelijke aanpak. Verminder uw consumptie met ¼ kopje om de twee tot drie dagen, of stap over op groene thee voor minder cafeïne. Ga door met minderen totdat u geen cafeïne meer drinkt.

Vaak gestelde vragen

Hoe lang duurt het voordat koffie effect heeft?

U voelt de cafeïne waarschijnlijk al na 10 minuten, en de hoeveelheid cafeïne die in uw bloed circuleert piekt binnen 30 tot 90 minuten na consumptie. Hoewel u de effecten misschien binnen een paar uur niet meer voelt omdat de cafeïne is gemetaboliseerd, duurt het vele uren voordat cafeïne uw lichaam volledig heeft verlaten.

Kan cafeïne geen invloed op je hebben?

Als u regelmatig cafeïne consumeert, kan het zijn dat u de effecten van uw gebruikelijke kopje koffie niet meer opmerkt omdat u een tolerantie ontwikkelt.

Gerelateerd: Beste cafeïnevrije koffie en koffiebonen kopen

Is cafeïne slecht voor je hart?

Talrijke onderzoeken hebben het verband tussen cafeïne, koffie en coronaire hartziekten onderzocht, maar de resultaten lopen uiteen. Externe factoren, zoals andere voedingskeuzes, kunnen de resultaten hebben beïnvloed. De American Heart Association zegt dat het drinken van een of twee kopjes koffie per dag goed zou moeten zijn.

A overzicht uit 2017 merkte op dat cafeïne "vaker geassocieerd is met voordeel dan met schade voor een reeks gezondheidsuitkomsten over meerdere maatregelen van blootstelling, waaronder hoog versus laag, geen versus geen, en een extra kopje per dag."

Hoe beïnvloedt cafeïne uw slaap?

Cafeïne vlak voor het slapengaan kan je belemmeren in het krijgen van een goede nachtrust. Als je cafeïne binnenkrijgt zes uur voor het slapengaan, kun je de effecten nog voelen als je naar bed gaat. De halfwaardetijd van cafeïne, of de tijd die uw lichaam nodig heeft om de helft van de ingenomen cafeïne kwijt te raken, varieert van drie tot zeven uur bij volwassenen.

Hoe spoelt u cafeïne weg?

Meer water drinken, sporten en eten zijn allemaal gebruikelijke aanbevelingen voor een milde overdosis cafeïne. Het drinken van kruidenthee en het doen van ademhalingsoefeningen kunnen u ook helpen om u rustiger te voelen.