logo

Koffie vs. Frisdrank: Het verschil met cafeïne, zuurgraad, en meer

Ten minste een paar keer per week drinken veel mensen ter wereld gewoontegetrouw een kopje koffie of een blikje frisdrank. Tegenwoordig zijn we allemaal op zoek naar manieren om gezond en fit te blijven, vooral als we thuis vastzitten.

Het is misschien gemakkelijk om een 24 pack frisdrank uit de winkel te pakken, maar laten we eens verder onderzoeken waarom dat wel of niet zo'n goede levenskeuze is.

Wat is gezonder? Cola of koffie?

Op sommige dagen wil je gewoon in de koelkast grijpen naar een ijskoude fles cola om een suikerklontje binnen te krijgen of een cafeïnepiekje aan je dag toe te voegen. Maar als het om je gezondheidsvoordelen gaat, moet je misschien nog eens goed nadenken.

Studies hebben aangetoond dat het consumeren van één blikje frisdrank per dag, hetzij met suiker gezoet of light, het risico op een beroerte met 16% kan verhogen!

Hoewel frisdrank kan helpen bij de basis hydratatie, heeft het weinig voedingswaarde en is het dus niet erg bevorderlijk voor je gezondheid. Soda bevat ook ongelooflijk veel suiker, wat kan leiden tot een verhoogd risico op ontstekingen en een verscheidenheid aan andere ziekten en gezondheidsproblemen.

Maar hoe zit het met koffie? Nou, als het gaat om koffie versus frisdrank, koffie lijkt zeker te zijn in de lead als gevolg van de voordelen van de cafeïne niveaus. Echter, niet alle koffie is gelijk geschapen. Het hangt af van wat je thuis maakt of bestelt in een plaatselijk café. Als je gaat voor een espresso of een zwarte koffie, dan is dat zeker een gezondere optie. Thee is ook een goed alternatief om te overwegen als je overtollige suikers wilt vermijden.

Laten we echter niet de wereld vergeten van de romige cafe breves, suikerrijke frappuccino's, en enorme portiegroottes; waar suiker koning is en de calorie-inname meer dan opweegt tegen de gezondheidsvoordelen van de cafeïne.

Koffie vs. Frisdrank

Wat is zuurder koffie of frisdrank?

Een ding dat je niet veel mensen hoort bespreken is de hoeveelheid zuur in frisdrank. Hoewel zowel koffie als elke drank met inbegrip van koffie worden geassocieerd met zuur, heeft het eigenlijk een lagere pH-waarde dan frisdrank doet.

Maar let op, de pH-waarde en de zuurgraad mogen niet verward worden met de zuurgraad van de koffie.

De zuurgraad speelt ook een cruciale rol in de smaak van deze dagelijkse drank. In zijn natuurlijke staat van groene koffie bevat koffie verschillende soorten goede en slechte zuren. Sommige van deze zuren verdwijnen tijdens het brandproces, maar andere niet.

De belangrijkste boosdoeners zijn zuren die bekend staan als chlorogeenzuur en chininezuur.

Chlorogeenzuren, ook bekend als antioxidanten, worden meestal afgebroken tijdens het brandproces. Vandaar dat mensen koffiebonen die langer en donkerder gebrand zijn vaak gelijkstellen met de perceptie van een lagere zuurgraad wanneer ze geproefd worden.

De chlorogeenzuren die niet worden afgebroken tijdens het koffiebrandproces, veranderen in kininezuur. Dit type zuur wordt aangetroffen in donkerder gebrande koffiebonen en is verantwoordelijk voor een soms zuur gevoel in de maag na het drinken van koffie.

Blikje cola vs koffie voor cafeïne?

Terug naar frisdrank, met name cola, en de cafeïne-inname die uit beide dranken kan komen. Wie denk je dat de winnaar zal zijn voor cafeïne in koffie vs frisdrank?

Als je hebt geraden dat koffie een hoger cafeïnegehalte heeft, dan heb je gelijk! Een 12-oz kopje koffie heeft minstens 140 mg cafeïne of meer in zich. Dat is ongeveer drie tot vier keer meer cafeïne dan cola!

Je zult misschien geschokt zijn als je hoort dat cola light in feite meer cafeïne bevat dan zijn gewone tegenhanger.

Volgens de website van Coca-Cola is het cafeïnegehalte van gewone cola 34 mg voor een blikje van 12 oz, terwijl het cafeïnegehalte van Diet cola 46 mg is.

Maar bestaat er zoiets als te veel cafeïne? Bekijk de geweldige video van Coca-Cola over de aanbevolen limiet van cafeïne per dag.

Welke frisdrank heeft de meeste cafeïne?

Te veel cafeïne is nooit goed, maar wat als je 's avonds een opkikkertje nodig hebt?

Koffie bevat meer cafeïne dan thee, en beide zijn zeker beter voor je gezondheid dan alle energiedrankjes op de markt. Als je echter trek hebt in wat meer suiker, is frisdrank misschien een betere keuze om bij de hand te hebben.

Pepsi One staat bekend als de frisdrank met de meeste cafeïne erin. Met maar liefst 57,1 mg cafeïne, zou het uw go-to drank moeten zijn met bijna het dubbele van de hoeveelheid cafeïne als gewone cola.

coca cola

Het verdict

Als je iets nodig hebt om laat op te blijven, kies dan wijs, een espresso of een 8-ounce kop gezette zwarte koffie kan de oppepper zijn die je nodig hebt in plaats van een zwakkere drank zoals frisdrank.

Als het op je gezondheid aankomt, hebben zowel koffie als zelfs thee gezondheidsvoordelen die vrije radicalen tegengaan en ziektes zoals Parkinson, hartziektes, leverziektes, beroertes, diabetes type 2, kanker, Alzheimer, galstenen kunnen voorkomen, en ook kunnen helpen bij gewichtsverlies.

Door suiker, siroop, room of creamers aan je koffie toe te voegen, voeg je wat calorieën en mogelijke gezondheidsrisico's toe. Als je op dit soort dingen let, is thee een prima optie om je suiker laag te houden. Maar als je geen fan bent van thee en koffie je hart heeft, kan het nooit fout gaan met een puur zwarte kop koffie.

© 2021 coffeelabs.be | Alle rechten voorbehouden. Privacy & Voorwaarden.