Red Bull vs Koffie: Een cafeïne inhoud wedstrijd

Een van de belangrijkste redenen waarom mensen 's ochtends naar een kop koffie grijpen, is voor de energieboost. Dankzij de cafeïne geeft koffie drinkers een geweldige kickstart om hun dag mee te beginnen (of voort te zetten).

Koffie is echter niet het enige drankje waar mensen naar grijpen om die cafeïnerush te krijgen. Velen opteren voor energiedrankjes. Wat is dan het verschil? Afgezien van de voor de hand liggende smaakverschillen, zijn er nog tal van andere verschillen tussen deze twee opties die moeten worden opgemerkt.

Red Bull vs Koffie

Dus, lees verder voor de volledige uitsplitsing van de Red Bull vs koffie krachtmeting, van cafeïnegehalte en gezondheidsfactoren tot andere cafeïnehoudende alternatieven voor beide.

Red Bull Overzicht

Red Bull

Zoals je waarschijnlijk al weet, is Red Bull een energiedrank die op grote schaal wordt verkocht in de westerse markt. Of je het nu herkent aan de "Red Bull geeft je vleugels" slogan of het iconische blauw en zilveren blikje, de kans is groot dat je weet wat het is.

De populariteit van het drankje blijkt duidelijk uit de cijfers. Met 6,8 miljard verkochte blikjes in 2018 heeft Red Bull het grootste marktaandeel van alle energiedranken - niet alleen in de VS, maar in de hele wereld. Het drankje wordt verkocht door Red Bull GmbH, een Oostenrijks bedrijf dat in 1987 is opgericht.

Voornamelijk vereerd om zijn gemak boven zijn smaak, is Red Bull populair zowel bij degenen die op zoek zijn naar een snelle pick me up als bij degenen die op zoek zijn naar een serieuze workout booster.

Red Bull Energie Drink 25 cl, pak van 24 stuks, regular

Red Bull Energie Drink 25 cl, pak van 24 stuks, regular

Bekijk de dagprijs

Koffie Overzicht

Hoewel Red Bull buitengewoon populair is, heeft het nauwelijks een voorsprong op de koffieconsumptie. Amerikanen consumeren ongeveer 146 miljard 9 ounce kopjes koffie per jaar en zijn de grootste verbruikers van koffie in de wereld. Als gevolg hiervan vertegenwoordigt koffie alleen al 75% van de cafeïne die in de VS wordt geconsumeerd.

Koffie wordt niet alleen gebruikt als energiebooster, maar is ook een onderdeel van de cultuur van veel landen. Voor sommigen is het ondenkbaar om de dag te beginnen met iets anders dan een hete kop koffie. En eerlijk gezegd, behoren wij ook tot die bevolkingsgroep.

Ter verduidelijking: als we het in dit artikel over koffie hebben, hebben we het over de typische druppelkoffie, niet over espresso of koffie die op een andere manier wordt gezet.

Over cafeïne

Als het op koffie aankomt, is er veel variatie in het cafeïnegehalte, afhankelijk van het soort koffiedik dat je gebruikt om te zetten. Hoewel niet iedereen DeathWish drinkt, slurpt het grote publiek ook niet een ton verwaterde slappe saus. De meeste mensen vallen in het midden van deze twee uitersten.

Dus het gemiddelde valt tussen de 80 en 200 milligram cafeïne per kopje.

Aan de andere kant, Red Bull is vrij gemakkelijk te bepalen. Eén blikje bevat ongeveer 80 milligram cafeïne, wat ongeveer gelijk is aan een relatief zwakke koffie.

Andere Stimulerende Middelen

Als koffieliefhebber vraag je je misschien af waarom mensen Red Bull zouden nemen als koffie over het algemeen een hoger cafeïnegehalte heeft. Het geheim is dat Red Bull eigenlijk andere stimulerende middelen heeft om de cafeïne aan te vullen en u op gang te helpen.

Taurine

Net als cafeïne is taurine een natuurlijk stimulerend middel. Echter, koffie bevat deze specifieke organische verbinding niet. Je lichaam heeft en gebruikt Taurine al voor zaken als cardiovasculaire functies, calciumsignalering, antioxidatie, en meer.

Terwijl de effecten van de introductie van cafeïne in ons systeem uitgebreid zijn onderzocht, zijn de effecten van Taurine grotendeels onbestudeerd gebleven. De exacte lange termijn effecten zijn dus onbekend, al wordt vermoed dat het op korte termijn de gezondheid van het hart helpt en ontspanning bevordert. Plus, omdat er relatief weinig in Red Bull zit om mee te beginnen, is het onwaarschijnlijk dat het schadelijk is, tenzij men het in overmaat consumeert.

Suiker

Hoewel veel mensen ervoor kiezen om suiker toe te voegen aan hun koffie, bevat een onverdund kopje koffie helemaal geen suiker. Aan de andere kant bevat een blikje Red Bull ongeveer 27 gram suiker, dat is het equivalent van ongeveer 6 theelepels. Ter vergelijking, dat is meer dan de helft van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid in een typische 2.000 calorieën dieet. En dat zit allemaal in een blikje van 8,4 ons.

Je bent waarschijnlijk al bekend met de effecten van suiker. Voor sommigen is één suikerkoekje al genoeg om te gaan gonzen, en die bevatten over het algemeen ongeveer 9 gram suiker. Het driedubbele daarvan zit in een blikje Red Bull, dus geen wonder dat mensen er naar grijpen.

Veel mensen voegen echter een aanzienlijke hoeveelheid suiker toe aan hun koffie. Maar afgezien van de Starbucks brouwsels, zou het een behoorlijk grote hoeveelheid suiker vergen om je kopje hetzelfde suikergehalte te geven als een Red Bull.

Wat is gezonder?

Antioxidanten

We hebben al eerder gezegd dat Red Bull een aantal anti-oxidant eigenschappen bevat. Echter, koffie is voornamelijk samengesteld uit antioxidanten. Zoals je waarschijnlijk al kunt raden door. de enorme hoeveelheid koffieconsumptie in Amerika, is koffieconsumptie de belangrijkste bron van deze antioxidanten binnen de bevolking.

Als gevolg hiervan, terwijl er niet veel (of geen) bronnen zijn die de lange termijn voordelen van het dagelijks drinken van Red Bull aanprijzen, zijn er genoeg die over koffie praten. Het is bewezen dat Amerika's favoriete drankje het risico op een groot aantal ziekten vermindert, waaronder diabetes type 2, Alzheimer, en meer.

Calorieën

Dit is een lastige. Als je de twee stoffen onverdund vergelijkt, heeft Red Bull veruit meer calorieën. Echter, zodra u melk, suiker, smaakpompen, en meer begint toe te voegen, begint het veld gelijk te trekken. Dus, als je bezorgd bent over je calorie-inname, is het drinken van zwarte koffie je beste gok.

Maar zwarte koffie past niet bij ieders smaak. Dus als je de intensiteit van de koffie wilt afzwakken, kies dan voor een magere melk en minder suiker. Sommige mensen kiezen er zelfs voor om zout toe te voegen om de bitterheid te verminderen, wat voor u zou kunnen werken als uw natriuminname laag of gemiddeld is.

Workout Booster

Een van de grootste twistpunten als het gaat om de keuze tussen Red Bull en koffie is als het gaat om de sportschool. Red Bull en andere energiedrankjes worden vaak speciaal op de markt gebracht voor atleten, omdat ze helpen energiecrashes te voorkomen en zogenaamd de prestaties verbeteren.

Red Bull kan dus de betere keuze zijn als je het af en toe drinkt om je door een bijzonder intensieve training heen te helpen.

Maar als je gewoon een gemiddelde Joe bent, is de cup o' Joe misschien een betere keuze. Koffie kan je metabolisme een boost geven terwijl je onnodige suikers en calorieën vermijdt. Zorg er wel voor dat je extra water in je pre-workout routine stopt om te voorkomen dat je uitdroogt.

Andere cafeïne houdende dranken

Uiteraard zijn er naast Red Bull nog andere energiedrankjes. Echter, voor het grootste deel, is de vergelijking met koffie grotendeels gelijk. Ze bevatten over het algemeen veel calorieën en suiker en hebben de neiging een waslijst aan toevoegingen te hebben. Er zijn enkele energiedranken die erin slagen het gemiddelde kopje cafeïne te overtreffen, Rockstar 2x Energy bijvoorbeeld. Maar aan het eind van de dag blijft het verhaal grotendeels ongewijzigd.

Wat gewone koffievervangers betreft, kunnen we kijken naar thee en espresso. Van thee is aangetoond dat het zijn eigen gezondheidsvoordelen heeft, los van koffie. Hoewel het ook cafeïne bevat, neemt je lichaam het anders en langzamer op. Ook bevordert het over het algemeen eerder ontspanning dan hyperactiviteit.

Aan de andere kant heeft espresso in wezen dezelfde voordelen als koffie. Het bevat echter meer cafeïne in een kleinere verpakking. Plus, het heeft over het algemeen een complexer smaakprofiel. Dus als dat is waar je van houdt, probeer dan een espresso.

De conclusie

Als je wilt weten naar welke optie je dagelijks zou moeten grijpen, dan is koffie een duidelijke winnaar. Met betere gezondheidsvoordelen en een lager risico op negatieve bijwerkingen, zal koffie je levensstijl op de lange termijn eerder helpen dan schaden.

Aan de andere kant zijn Red Bull en andere energiedrankjes prima om af en toe te drinken om een training op te peppen of als je onderweg bent.