logo

Veroorzaakt koffie ontstekingen? Tips en trucs voor gezonde gewoontes

De laatste tijd wordt er in de media veel gesproken over superfoods en de gezondheidsvoordelen van dagelijks koffie drinken.

Maar kan koffie ontstekingen veroorzaken?

Het is belangrijk om onze feiten op een rijtje te zetten over dingen die onze gezondheid beïnvloeden. Als we onze dagelijkse koffieconsumptie in de gaten houden, kan dat grote gevolgen hebben voor ons lichaam en onze algemene gezondheid.

Laten we wat dieper graven en wat antwoorden vinden op deze belangrijke vragen.

ontstekingen en koffie

Wat is een ontsteking?

Wanneer we aan het woord ontsteking denken, komen vaak onmiddellijk beelden van zwelling in ons op.

Ontsteking is eigenlijk veel meer dan alleen maar zwelling. Het is de reactie van je lichaam op dingen waarvan het denkt dat ze het pijn willen doen. Dit betekent dingen zoals toxines, infecties, of zelfs verwondingen.

Zwelling treedt op wanneer de ontstekingsreactie plaatsvindt en cellen die zijn beschadigd door gifstoffen, trauma, bacteriën, enz. schadelijke chemicaliën in uw lichaam loslaten. Deze chemicaliën zorgen er vervolgens voor dat bloedvaten vocht lekken in de weefsels van uw lichaam, wat vervolgens zwelling veroorzaakt.

Er zijn twee verschillende soorten ontstekingen.

Een acute ontsteking begint snel en wordt in korte tijd ernstig. Zij wordt gewoonlijk veroorzaakt door weefselschade ten gevolge van trauma, microbiële invasie, of schadelijke stoffen. Een acute ontsteking duurt meestal maar 2-6 weken voordat ze genezen is.

Chronische ontsteking is meer een stille moordenaar. Het begint traag en blijft veel langer aanwezig in het lichaam, van enkele maanden tot zelfs jaren, afhankelijk van dieet en behandeling.

Dus waarom hebben we het hierover op een koffieblog? Nou, omdat het belangrijk is.

We geven om de gezondheid van onze lezers en het kwam onder onze aandacht dat wereldwijd 3 van de 5 mensen sterven als gevolg van chronische ontstekingsziekten zoals beroerte.[Daarnaast omvat dit ook chronische ziekten zoals] chronische aandoeningen aan de luchtwegen, hartaandoeningen, kanker, obesitas en diabetes.

Wanneer je lichaam in een constante staat van ontsteking verkeert, kan dit leiden tot lange termijn effecten. Onderzoek heeft aangetoond dat chronische ontsteking in verband is gebracht met ziekten zoals hartaandoeningen of beroertes, en ook kan leiden tot auto-immuunziekten, zoals reumatoïde artritis en lupus.

Is koffie ontstekingsremmend of ontstekingsremmend?

In het kort, ja en nee.

Volgens de Harvard Medical School zitten er polyfenolen in koffie. Wat zijn polyfenolen vraagt u zich misschien af? Het zijn deze verbazingwekkende kleine microvoedingsstoffen die we uit bepaalde plantaardige voedingsmiddelen halen. Gelukkig voor ons is koffie een van die bronnen. Koffie heeft ook andere ontstekingsremmende verbindingen die ook kunnen beschermen tegen ontstekingen.

In 2011 rapporteerden onderzoekers dat koffiedrinken geassocieerd wordt met een lager risico op depressie bij vrouwen, een lager risico op dodelijke prostaatkanker bij mannen, en een lager risico op beroerte bij zowel mannen als vrouwen.

Dus wees gerust, onze geliefde koffie biedt nog steeds veel voordelen in ons dagelijks leven.

Dagelijkse koffieconsumptie kan bescherming bieden tegen de ziekte van Parkinson, diabetes type 2, leveraandoeningen, waaronder leverkanker, en hartaanvallen en beroertes.

Kan koffiedrinken ontstekingen veroorzaken?

Dit gezegd zijnde, heeft koffie nog steeds zijn potentiële risico's.

De cafeïne in koffie is nog steeds een stimulerend middel en wanneer het in overmaat wordt geconsumeerd, heeft het zowel positieve als negatieve effecten op het lichaam.

Enkele negatieve effecten zijn een verhoogde kans op een hogere bloeddruk, stijfheid van de slagaders, en verhoogde niveaus van homocysteïne, insuline, en mogelijk cholesterol. Dit zijn allemaal zaken die te maken hebben met of direct van invloed zijn op ontstekingen.

Wat zijn de tekenen van ontsteking?

Als uw lichaam tekenen van chronische ontsteking vertoont, zou u het dan weten?

Enkele tekenen dat u risico loopt zijn evenwichtsproblemen, insulineresistentie, spierzwakte, diarree, lage rugpijn, voortdurende vermoeidheid, livedo reticularis uitslag, aderverkalking (de belangrijkste oorzaak van hartaanvallen en beroertes), bloedstolling, droge ogen, en hersenproblemen.

Is koffie toegestaan op een anti-inflammatoir dieet?

Als je merkt dat je tekenen van ontsteking vertoont, kun je overwegen over te schakelen op een ontstekingsremmend dieet.

Het lijkt erop dat koffie, of het nu gewone of cafeïnevrije koffie is, volledig is toegestaan in een ontstekingsremmend dieet. Matiging is echter belangrijk, want overdaad kan complicaties veroorzaken.

Welke voedingsmiddelen veroorzaken ontstekingen?

Sinds een jaar of 5 is er een oorlog gaande tegen suiker en de schadelijke effecten die het kan hebben op onze gezondheid. Tafelsuiker (sucrose) en hoge fructose maïssiroop (HFCS) zijn de twee belangrijkste soorten toegevoegde suiker in het westerse dieet. Niet alleen kan dit ontstekingen veroorzaken, maar het kan er ook voor zorgen dat onze bloedsuikerspiegel exponentieel stijgt.

Mensen met een dieet dat meer suiker bevat, hebben meer ontstekingsmarkers in hun bloed, waaronder een marker die C-reactief proteïne wordt genoemd, dan mensen die een dieet met minder suiker hebben.

Anti-inflammatoire voedingsmiddelen

Het volgen van een dieet zoals het mediterrane dieet, dat rijk is aan ontstekingsremmende voedingsmiddelen, staat erom bekend dat het ontstekingsniveau afneemt.

Dus wat eten mensen in het Middellandse Zeegebied voor voeding? Denk aan de keukens van landen als Turkije, Spanje, Frankrijk, Italië, Marokko en meer. Gelegen in het Middellandse Zeegebied van de wereld, eten deze mensen meestal een dieet rijk aan fruit, groenten, noten, vis, olijfolie en volle granen.

Andere ontstekingsremmende voedingsmiddelen zijn onder meer tomaten, groene bladgroenten, zoals spinazie, boerenkool of collards. Ook vette vis zoals zalm, makreel, of tonijn, en fruit zoals aardbeien, bosbessen, kersen, en sinaasappelen.

Tips om ontstekingen onmiddellijk te verminderen

Als je merkt dat je een aantal van de bovenstaande ontstekingsverschijnselen vertoont, en je wilt de beste tips weten om je gezondheid te verbeteren, dan hebben we je gedekt.

  1. Beheer de essentiële zaken. Zorg ervoor dat uw slaap, stress en gewicht onder controle zijn.
  2. Verminder of elimineer overtollige suiker, alcohol en andere ontstekingsbevorderende voedingsmiddelen.
  3. Kies voor een gezond dieet en neem veel ontstekingsremmende voedingsmiddelen in.
  4. Maak tijd om te sporten.
  5. Doe je eigen onderzoek en zoek naar informatieve artikelen of nieuwsberichten om je te helpen de best mogelijke voedingskeuzes te maken. Onthoud dat kennis macht is.

We kunnen nu opgelucht ademhalen als het gaat om koffie en anti-inflammatoire diëten. Nu u alles weet over ontstekingen en ontstekingsremmende voedingsmiddelen, hopen we dat u deze informatie zult delen met uw dierbaren en zowel voedsel als dranken zult blijven kiezen die uw risico op ziekte verminderen.

© 2021 coffeelabs.be | Alle rechten voorbehouden. Privacy & Voorwaarden.