logo

Hoeveel coffeïne in jouw kopje koffie?

Cafeïne wordt ook wel coffeïne genoemd. Hoeveel zit er nu daadwerkelijk in jouw kopje koffie? De hoeveelheid van coffeïne die wij consumeren heeft invloed op veel in ons dagelijks leven. En vaak willen we weten wat er nu precies in het kopje zit dat we nuttigen.

caffeine koffie

Maar wat is koffie nu eigenlijk?

Koffie wordt gemaakt door het persen van heet water door gemalen gebrande koffiebonen. Door dit proces ontstaat er een zeer donkerbruin warm drankje dat onder andere cafeïne bevat naast andere elementen afkomstig uit de koffieboon. Koffie heeft van oorsprong ook een bittere smaak. Koffie wordt op verschillende manieren gemaakt. Espresso wordt bijvoorbeeld onder druk gemaakt op een snelle manier waarbij normale filterkoffie toch wat langer duurt.

En wat is cafeïne nu eigenlijk?

Cafeïne is een chemisch element dat aanwezig is in de koffieboon, thee en cacaobonen. Cafeïne is wateroplosbaar en door het hete water wordt de cafeïne uit de gemalen koffiebonen geëxtraheerd en bevindt zich dit dan in het waterig mengsel genaamd koffie. Cafeïne kan ook synthetisch worden geproduceerd. Als zuivere stof is cafeïne een wit poeder dat bitter smaakt.

Waar wordt cafeïne aan toegevoegd?

Cafeïne wordt in verscheidene producten toegevoegd zoals snoepgoed en middelen voor topsporters. Maar wat meer doorgaans producten waar cafeïne aan wordt toegevoegd is chocolade, energy drank of cola. Zelfs sommige medicijnen of haar stimulerende producten en huidproducten bevatten cafeïne. En er is zelfs een cafeïnehoudende water op de markt.

Wat voor een invloed heeft cafeïne op onze gemoedsrust?

Cafeïne is een stimulerende stof en bevordert de alertheid en heeft ook invloed op ons gedrag, geheugen slaap door zijn milde psychoactieve werking. Cafeïne werkt door de werking van adenosine receptoren te blokkeren en door de afgifte van dopamine, norepinephrine en serotonine in de hersenen te beïnvloeden. Het blokkeren van adenosine heeft effect op de slaapcyclus en hierdoor kan een persoon moeilijker in slaap trede. Het kan tussen de 2 en 10 uur duren voordat het effect van cafeïne is uitgewerkt. Een advies is om na de lunchtijd geen koffie meer te nuttigen als je met slaapproblemen kampt.

Het effect van cafeïne is anders voor iedereen

Het effect van cafeïne is per persoon verschillend. De ene persoon merkt al gelijk verschil na het nuttigen van 1 kopje koffie. Die persoon voelt zich alerter, heeft meer energie en voelt zich minder vermoeid. En een ander persoon dient tien kopjes te drinken voordat die effecten merkt. Zeker als je al een aantal jaar fervent koffiedrinker bent kan je een tolerantie voor cafeïne ontwikkelen.

Cafeïne is niet vochtafdrijvend

Er wordt vaak gedacht dat cafeïne vocht afdrijft uit het lichaam. Dit is niet het geval. Cafeïne heeft wel een stimulerend effect op de nieren en daardoor verlaat vocht sneller het lichaam dan normaal.

En wat zijn de verschillen van cafeïne in verschillende koffie(bonen)?

Het is lastig te definiëren hoeveel cafeïne erin een kopje koffie zit zonder te weten welke koffiebonen er zijn gebruikt. Het gehalte aan cafeïne verschilt namelijk per koffieboon. Daarnaast verschilt het cafeïnegehalte ook in de soort koffie dat wordt gezet. Gemiddeld bevat 1 kopje filterkoffie van 125 ml rond de 70 mg cafeïne. Dit is een groot verschil met espresso dat bij een kopje van 50 ml al gemiddeld 65 mg aan cafeïne bevat. Zelfs cafeïnevrije koffie kan alsnog 2 mg cafeïne bevatten.

Hoeveel cafeïne in kop koffie

Hieronder is een opsomming met de cafeïne gehalten van verschillende koffie soorten.

  • Gefilterde koffie van 125 ml bevat 85 mg cafeïne
  • Instant koffie van 125 ml bevat 60 mg cafeïne
  • Espresso van 50 ml bevat 65 mg cafeïne
  • Cafeïne vrije koffie van 125 ml bevat 3mg cafeïne

© 2021 coffeelabs.be | Alle rechten voorbehouden. Privacy & Voorwaarden.