Nespresso is tegenwoordig een begrip, maar dat is niet altijd zo geweest. Tegenwoordig wenden veel mensen zich tot Nespresso voor hun dagelijkse cafeïnebehoefte met een machine die met één druk op de knop heerlijke koffie maakt. Nespresso maakt espresso toegankelijk voor mensen die zich geen dure espressomachines kunnen veroorloven of die geen tijd hebben om te leren hoe ingewikkeld en genuanceerd het is om het perfecte shot te maken.
Wij nemen u zo dadelijk mee op een historische rondleiding door Nespresso, waarbij we u vertellen hoe het bedrijf is ontstaan, wat het heeft gebracht tot zijn huidige status als een van ‘s werelds meest vooraanstaande koffiebedrijven, en onderweg zelfs een paar leuke weetjes vertellen. Als u het verhaal achter uw favoriete koffiemachine wilt weten, dan is dit artikel iets voor u.
Het begin
Nespresso werd in 1986 opgericht nadat een baanbrekend ontwerp een nieuw idee bleek te zijn in de wereld van espresso. Maar het verhaal begint eigenlijk meer dan 10 jaar eerder, toen een Nestlé-medewerker genaamd Eric Favre een interessante observatie deed over de techniek die werd gebruikt in een van de drukste, populairste espressobars van Italië.
Eric dacht na over de bron van de populariteit van het café en merkte op dat de barista’s de pomp van de espressomachines meerdere malen uittrokken, terwijl de medewerkers in andere, vergelijkbare zaken de pomp slechts eenmaal uittrokken. Deze eenvoudige observatie leidde tot het eerste prototype van het Nespresso-systeem en een patent op het ontwerp een jaar later in 1976.
Het duurde nog tien jaar voordat het definitieve Nespresso ontwerp in Japan op de markt werd gebracht. Na succes op de testmarkt bracht Nespresso zijn machines op de markt in Frankrijk, Zwitserland en Italië.
Het systeem bleek een schot in de roos, en klanten waren dol op de rijke, romige koffie die ze konden krijgen met veel minder inspanning dan vereist door traditionele espressomachines. Nespresso is in de loop der jaren blijven innoveren, heeft de grenzen van zijn technologie verlegd en steeds betere machines ontworpen. Onlangs heeft Nespresso een nieuwe manier ontwikkeld om koffie te zetten door de capsules snel rond te laten draaien, een techniek die “centrifusie” wordt genoemd.
Vandaag de dag zijn er zoveel verschillende Nespresso-apparaten en capsules waaruit u kunt kiezen, dat er bijna gegarandeerd een combinatie is voor iedereen.
Claim voor roem
De belangrijkste factor die bepalend is geweest voor de bliksemsnelle opkomst van Nespresso’s faam op koffiegebied, is de kwaliteit van hun machines en koffie. Zonder de aanvankelijke genialiteit en het inzicht van Eric Favre, zou er vandaag geen Nespresso zijn. Maar, zoals we nu zullen zien, kreeg Nespresso wat hulp op zijn weg.
Als u ook maar een beetje televisie kijkt, hebt u George Clooney misschien wel eens in een Nespresso-reclame gezien. Clooney is de beroemdste endorser van het merk en steunt Nespresso sinds hij in 2006 voor het eerst een samenwerking aanging met het bedrijf. Interessant genoeg heeft Nespresso in de loop der jaren volgehouden dat Clooney niet heeft betaald voor zijn sponsorschap, maar dat hij is gekozen om het merk te vertegenwoordigen en niet alleen is betaald om enkele regels voor te lezen.
Wat de waarheid ook is, George Clooney is het gezicht van Nespresso geworden en is nu mede-eigenaar van Nespresso. Sinds 2013 is Clooney mede-eigenaar van het merk, hoewel de officiële eigenaar van Nespresso nog steeds Nestlé in zijn geheel is.
Naast Clooney heeft Nespresso ook andere bekende gezichten in zijn advertenties gehad, waaronder John Malkovich, Matt Damon en Danny DeVito. Geen van hen wordt zo beroemd geassocieerd met Nespresso als Clooney, en geen van hen heeft een belang in het bedrijf als hij.
Rotsachtige wegen
Voordat we afronden, moeten we vermelden dat geen enkele geschiedenis van Nespresso compleet zou zijn zonder de moeilijkheden te beschrijven waarmee het bedrijf in de loop van zijn bestaan te maken heeft gehad. Eric Favre verliet het bedrijf aan het eind van de jaren 1990 wegens een geschil over de oorsprong van het ontwerp met een andere Nestlé-medewerker, Jean-Paul Gaillard. In een ironische wending verliet Gaillard het bedrijf kort na Favre vanwege een ruzie met de CEO van Nestlé.
In recentere jaren kreeg Nespresso in Frankrijk te maken met juridische problemen in verband met de Franse antitrustwetgeving. Er was onenigheid over de Nespresso-capsules en er waren aanwijzingen dat het bedrijf probeerde het gebruik van de capsules te beperken tot de eigen machines om de verkoop te stimuleren.
Conclusie
Ondanks de ups en downs blijft Nespresso een van de grootste en bekendste koffiebedrijven ter wereld. Nespresso heeft zich ontwikkeld van een Italiaans café dat populairder was dan zijn concurrenten, tot een revolutionair bedrijf op het gebied van espresso voor thuisgebruik – met een beetje hulp van George Clooney!
Nestlé en Nespresso hebben bewezen pioniers te zijn in de wereld van de espressotechnologie, en de moderne koffie-industrie heeft ten minste een deel van zijn huidige populariteit en succes te danken aan bedrijven als Nespresso. Zonder het inzicht van Eric Favre zou espresso misschien nog steeds achter een steile leercurve en dure apparatuur zitten.
- Cafeïne in Nespresso: wat u moet weten
- Hoe werkt Nespresso? (U zult verrast zijn!)
- Verbazingwekkende Nespresso Hacks: Hoe zet u betere koffie?
Gerelateerd
Inhoudsopgave
Toggle